Scapa

Rebrand / Strategi / Visuell identitet / Produktion

Scapa har gjort en stor förflyttning och vi har nu skapat en användarvänlig och engagerande varumärkesupplevelse. Vi har arbetat fram en identitet och verktygslåda. Genom strategisk design och varumärkesstrategi har vi tagit en tydlig plats på marknaden. Varumärket och den visuella identiteten byggdes kring de miljövänliga sängar och möbler som Scapa tillverkar.

/ Om Scapa

Scapa, även känt som The Dream Company, tillverkar hållbara sängar och stoppmöbler som passar dig oavsett vem du är eller vill bli.

Scapa brinner för att göra möbelindustrin mer hållbar. Deras löfte om en hållbar värld är det som driver oss i vårt arbete att förändra stoppmöbel industrin. Hållbarhet finns med i alla led, i allt vi gör och The Dream Company finns med utanför Scapas väggar, hos leverantör, kunder och personal.

/ Kommunikationsinsatser

Baserat på research, workshops och diskussioner har vi definierat visionen för Scapas nya varumärke. Vad fyller vi i varumärkets position och vad behöver vi göra för att kunna göra den önskade förflyttningen? Jag designade ett varumärke som har en funktionell men ändå djärv logotyp, typografi och layout som förenar Scapas kärnvärden och värderingar med unika färger, illustrationer och bildmanér. Det har byggts en identitetsbyggandet känsla och konceptet syns i alla enheter inklusive film- och fotokoncept.

Ny logotyp, nya färger, ny typografi, ny visuell identitet samt produktion av foton och filmer har gjort varumärket levande.

The dream tour

Hur möter vi våra kunder när en pandemi angriper världen? Så här löste vi det med Scapa:

Easy Pieces

Scapa ville lansera en säng bestående av 11 bitar som du klickar ihop enkelt till en sängstomme som du sedan adderar ihop med madrasser/stoppmaterial.

Ett hållbart material samt mindre volym. Hanteringen blir bättre och enklare och transporterna blir färre.

Inför lanseringen av sängen gick vi igenom syftet med produkten och försöker fånga vår målgrupp på ett djupare plan. Detta för att på bästa sätt få en så effektiv marknadsföring som möjligt.

De kärnvärden vi kom fram till och som skulle kommuniceras va: kreativt & lätt, hållbart och kul.

Resultatet blev en berättelse som framskred i takt med att du pusslade ihop sängen.

Illustrationer

Illustrationer är en del av varumärkesprofilen som skapar ytterligare en dimension på de kärnvärden vi vill addera i Scapas varumärke.

Vi producerar grafiska och animerade illustrationer och genom åren har vi utvecklat ett omfattande bibliotek med element som är skräddarsydda för video, digitala plattformar och tryckt material.

Ikoner, infografik och andra illustrationer är ett bra komplement och en förstärkare i en visuell identitet och ett varumärkesbyggande arbete. Briefen bestod av att skapa ett lekfullt bildspråk genom linjearbete, siffror och bokstäver för att förenkla, förtydliga och lägga till humor med glimten i ögat i kommunikationen. Designen vi gick vidare med är en linjekonststil, präglad av typiska tecknade former med böjda och knubbiga föremål. Nyckeln till den övergripande sammanhållningen ligger i de små detaljerna, som graden av krökning i varje föremål och de öppna ändarna av linjerna, vilket ger en touch av spontanitet och en handgjord känsla.

Dessutom har ett handritat enkelt typsnitt gjorts för specifikt för användning i illustrationerna.

Made to fit your lifestyle

Ditt liv är föränderligt. Det är därför Scapa utvecklar och tillverkar sängar och soffor som passar i ditt liv – oavsett vem du är eller vill vara.

Det stora utbudet av modeller, färger och former ger dig möjligheten att spegla din personlighet.

Vi valde att göra kampanjen Made to fit your lifestyle för att spegla denna kvalitet hos Scapa.

When life grows

When life plays

When life rocks